Τι είναι το χτύπημα εμβόλου και τι το προκαλεί;
Τα έμβολα είναι γενικά κυλινδρικά σε σχήμα, στηριζόμενα σε ράβδο, από έναν πείρο κοντά στο πάνω άκρο. Τα πάντα στο έμβολο κάτω από το σημείο όπου βρίσκεται η ακίδα ονομάζονται "φούστα".
Ο κύλινδρος που κινεί το έμβολο προς τα πάνω και προς τα κάτω είναι μεγαλύτερος από το έμβολο μόνο λίγα εκατοστά του χιλιοστού.
Καθώς η πίεση σπρώχνει το έμβολο προς τα κάτω, τείνει να σπρώξει το έμβολο στη μία πλευρά, προκαλώντας την «ταλάντευση» του πείρου. Κανονικά, η ποδιά εμποδίζει το έμβολο να κινείται υπερβολικά προς τη μία ή την άλλη πλευρά. Εάν συμβεί κάτι για να αυξήσει το διάκενο μεταξύ της ποδιάς και του κυλίνδρου, το έμβολο θα ταλαντεύεται περισσότερο από ό, τι υποτίθεται, και ο ήχος που χτυπάει το τοίχωμα του κυλίνδρου είναι το χτύπημα του εμβόλου.
Συνήθεις αιτίες:
• Φθαρμένη ή παραμορφωμένη φούστα του εμβόλου
• Ελαφρώς κατεργασμένο έμβολο (εκτός στρογγυλού ή πολύ μικρό)
• Ο κύλινδρος bored εσφαλμένα (Κύλινδρος που είναι πολύ μεγάλος για το έμβολο)
• Οι φθαρμένοι τοίχοι των κυλίνδρων (που οφείλονται σε κακή λίπανση ή σε απλή γήρανση)
• Έμφυτη ή κακή μηχανική σύνδεση του πείρου.
• Το τοίχωμα του κυλίνδρου έχει βυθιστεί ή έχει υποστεί ζημιά (προκαλείται από την φθορά του κινητήρα)
Το χτύπημα εμβόλου ακούγεται πιο συχνά και είναι πιο εμφανές σε κρύο κινητήρα, σε χαμηλές στροφές ή ρελαντί.
Υπάρχουν μερικοί κινητήρες, όπως για παράδειγμα οι GM LS, οι οποίοι συνήθως εκπέμπουν χτυπήματα εμβόλων. Δεν υπάρχει τρόπος να την εξαλείψουμε εκτός από το ρεκτιφιέ του κινητήρα και την πλήρη ανοικοδόμησή του. Αυτό όμως δεν συνιστάται. Γιατί, εκτός από τον ήχο, το χτύπημα των εμβόλων σε αυτούς τους κινητήρες δεν έχει σημασία και δεν υποδηλώνει βλάβη.
Σε άλλους κινητήρες, η ξαφνική εμφάνιση του χτυπήματος εμβόλου σε έναν κινητήρα που δεν το έδειξε προηγουμένως θα ήταν ένα σημάδι φθοράς του εμβόλου ή του κυλίνδρου που προκλήθηκε είτε από υπερβολικά χιλιόμετρα είτε από ακατάλληλη ή παραμελημένη συντήρηση, π.χ., αποτυχία αλλαγής λαδιού στα συνιστώμενα διαστήματα ή χρησιμοποιώντας ένα λάδι διαφορετικό από τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής.
Σήμερα, το χτύπημα του εμβόλου θεωρείται ως ένδειξη ότι ο κινητήρας μπορεί να χρειάζεται ανακατασκευή.